De Inspectie SZW heef een verkennend onderzoek uitgevoerd naar psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en thuiswerken in de bankensector tijdens de coronapandemie. Het rapport “Hybride werken vraagt om actualisering RI&E” is afgelopen week gepubliceerd.
Als gevolg van de coronapandemie heeft thuiswerken vanaf vorig jaar maart een enorme vlucht genomen. De ISZW wilde met het onderzoek in de bankensector meer inzicht krijgen in de meeste risico’s bij thuiswerken: PSA en fysieke belasting.
Thuiswerken heeft voor werknemers veel voordelen zoals meer vrije tijd, als gevolg van minder reistijd en meer autonomie. Werkgevers zien als belangrijke voordelen van het thuiswerken kostenbesparingen en een hogere productiviteit. Maar thuiswerken kan ook tot PSA en fysieke belasting leiden als gevolg van beeldschermwerk, aldus de Inspectie SZW. Het risico op fysieke belasting is het sterkst.
Positieve gevolgen thuiswerken in de bankensector
Ook in het verkennend onderzoek in de bankensector noemen bijna alle respondenten wegvallen van reistijd en meer flexibiliteit van werknemers als positieve factoren van thuiswerken. Andere factoren die bankmedewerkers als prettig en stimulerend ervaren zijn: minder afleiding op kantoor, het ervaren van meer autonomie, meer mogelijkheden om een actieve pauze te houden en meer tijd die overblijft voor privé-activiteiten.
Negatieve gevolgen thuiswerken in de bankensector
Medewerkers in de bankensector zien gebrek aan contact en de vervagende scheiding tussen werk en privé als belangrijke belastende factor te zien. Maar liefst 90 procent van de respondenten gaf aan dat afname van sociale contacten door thuiswerken een belastende factor is, aldus ISZW. Andere belastende factoren die bankmedewerkers relatief veel hebben genoemd zijn zaken als: het wegvallen van de scheiding tussen werk en privé (85 procent), continue meetings via Teams, Webex, Skype, Zoom (76 procent) , minder beweging (74 procent) en verstoringen vanuit de thuissituatie (58 procent). Slechts een minderheid noemt veel overwerken (11 procent) en minder duidelijke doelen (9 procent) als belastende factor.
Maatregelen bankensector
Op de vraag wat hun organisatie doet om het thuiswerken op een zo een zo gezond mogelijke manier plaats te laten vinden zijn de meest genoemde maatregelen: frequent contact door leidinggevenden met hun medewerkers (82 procent), gesprekken voeren met medewerkers om te zien wat er leef en ervaren wordt (77 procent), op afstand geven van feedback op het functioneren van medewerkers (73 procent), stimuleren om in de pauze te bewegen (7 procent) en momenten inplannen om sociale contacten te bevorderen (70 procent).
Ook het stimuleren van het nemen van pauzes, het stimuleren van beweging en faciliteren van een ergonomische inrichting van de thuiswerkplek werd door meer dan de helft van de respondenten genoemd.
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)
Onder PSA verstaan we werkdruk en ongewenste omgangsvormen op het werk. PSA is de oorzaak van bijna 20% van de totale werkgerelateerde ziektelast in Nederland. PSA is daarmee (samen met andere factoren) verantwoordelijk voor bijna 30% van de verzuimdagen.
Advies ISZW
De ISZW verwacht dat na de coronapandemie een vorm van werken ontstaat waarin zowel op locatie als thuis gewerkt wordt en dat deze nieuwe vorm van werken daarom aanleiding is om de RI&E te actualiseren op de onderwerpen PSA en fysieke belasting.
‘In een situatie van hybride werken verdient met name beeldschermwerk en de scheiding tussen werk en privé de volle aandacht’, concludeert de inspectie naar aanleiding van het onderzoek. ‘Daarnaast blijf het belangrijk om er alert op te zijn dat medewerkers voldoende sociale steun ervaren. Daarbij dienen werkgevers prioriteit te geven aan specifieke risicogroepen als jongeren, vrouwen, werknemers met een flexibele arbeidsrelatie, werknemers met thuiswonende kinderen of met andere zorgtaken, werknemers met een matige tot slechte gezondheid en werknemers met een hoog risico op het gebied van stressklachten.’
Lees meer: ISZW
Vraag nu een demo aan van HSE en ontdek de voordelen
Bent u in uw werk verantwoordelijk voor de veiligheid van uw collega’s? En wilt u eenvoudig op de hoogte blijven van de laatste inzichten en normen? Gebruik net als uw vakgenoten het meest complete en gebruiksvriendelijke online startpunt voor de HSE-expert: Sdu HSE.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.