ONDERZOEK – Door het ontbreken van een valbeveiliging kon een bemanningslid van het Nederlandse containerschip A2B Future op 30 december 2016 in het water vallen. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) dinsdag na onderzoek. Door een combinatie van onderkoelingsverschijnselen en mogelijke, door de val veroorzaakte verwondingen is het slachtoffer uiteindelijk in het ziekenhuis overleden.
Incident tijdens lossen containers
Het schip lag die dag gemeerd in de centrale insteekhaven van Moerdijk. Het bemanningslid was bezig met het losmaken van containers zodat die gelost konden worden. Tijdens deze werkzaamheden is hij overboord gevallen. Direct na het ongeval kwam, met assistentie van diverse vaartuigen en hulpdiensten, een reddingsoperatie op gang. Het slachtoffer is na ongeveer vijftig minuten zoeken gevonden en uit het water gehaald. Hij is vervoerd naar het ziekenhuis waar hij later is overleden, aldus de OvV.
Lessen uit het ongeval aan boord van de A2B Future.
Hoe het betrokken bemanningslid precies overboord kon vallen op 30 december 2016 heeft niemand gezien. Feit is dat hij door het ontbreken van een valbeveiliging, van welke soort dan ook, van de luiken in het water kon vallen. Het bemanningslid droeg geen reddingsvest en kort nadat hij te water was geraakt, kon hij niet meer zelfstandig boven water blijven. De watertemperatuur lag op die dag rond het vriespunt. Door een combinatie van onderkoelingsverschijnselen en mogelijke, door de val veroorzaakte verwondingen is het slachtoffer uiteindelijk in het ziekenhuis overleden.
Voorkomen of beperken
Het werken op hoogte vraagt om duidelijke procedures concludeert onderzoeker Marjolein van Asselt in het rapport. En een besef van de risico’s die zich voor kunnen doen en de daarbij behorende beschermingsmiddelen. Om goed voorbereid te zijn op een uit te voeren taak is het nodig dat een bemanningslid de juiste voorlichting en onderricht krijgt. ‘Het is van belang om vooraf vast te stellen wat zwaarder weegt. Kon in dit geval het risico op overboord vallen worden beheerst, of moesten de gevolgen van het overboord vallen worden beperkt’, aldus Van Asselt.
Verantwoordelijkheid
De Onderzoeksraad vindt laden en lossen van containers een zeer dynamisch proces. De kade van de haven is een fysieke scheiding tussen de wal en het schip. De kapitein is verantwoordelijk voor de werkzaamheden aan boord, de leiding van de terminal voor de werkzaamheden aan de wal. ‘Maar’, aldus Van Asselt, ‘de verantwoordelijkheid voor de veiligheid tijdens het laad- en losproces laat zich niet scheiden door de kademuur. Zeker niet als verschillende medewerkers met elkaar moeten samenwerken in dit proces. Het vraagt naast een gedeeld beeld over het veilig samenwerken ook om een overkoepelende toezicht- en verantwoordelijkheidsrol.’
Voor de analyse van dit ongeval heeft de Onderzoeksraad interviews gehouden met betrokken partijen en inzage gekregen in gerelateerde documenten en fotomateriaal.
Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid
Meer informatie over incidentenonderzoek?
Ga naar Sdu HSE of vraag een gratis demo aan.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.