VEILIGHEID – In de verf van de Waalbrug in Nijmegen blijken zware metalen aanwezig, waaronder chroom VI, waardoor de aannemer meer fysieke ruimte nodig om veilig te werken tijdens het renoveren van de brug. Rijkswaterstaat meldt dat tijdens de renovatie 2×1 rijstroken beschikbaar zijn voor het verkeer. Dit is minder dan de eerdere opzet, waarbij uit werd gegaan van 2×2 rijstroken.
In mei constateerde de aannemer, geheel onverwacht, zware metalen in de verf op delen van de aangebouwde brug uit 1992 (waarover de busbaan loopt). De aangekondigde werkzaamheden in juni op de Waalbrug kwamen daardoor voorlopig te vervallen.
Verwijderen verf
Het chroom VI in de verf van de Waalbrug is op dit moment niet schadelijk voor weggebruikers en omgeving, aldus Rijkswaterstaat. Dit is pas het geval als de verf van de brug wordt gehaald. Daarom vereist het verwijderen van verf met dit metaal (door schuren en stralen) tijdens de renovatie extra veiligheidsmaatregelen en een aangepaste werkwijze. Rijkswaterstaat en de aannemer zijn nog in gesprek over de precieze veiligheidsmaatregelen, die genomen moeten worden. Verder zijn er nieuwe vergunningen en ontheffingen nodig.
Bouwlogistiek
Door de verandering in werkruimte verandert ook de gehele bouwlogistiek. Dit heeft tot gevolg dat de aannemer ongeveer 140 werkplannen moet aanpassen. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de renovatie van de Waalbrug start. De aannemer werkt op basis van de nieuwe situatie aan een nieuwe planning. De afronding van de renovatie in 2019, zoals eerder is gecommuniceerd, wordt in ieder geval niet gehaald.
Bron: Sdu HSE
Lees meer over leren veilig werken met gevaarlijke stoffen: Sdu HSE – Gevaarlijke stoffen en Brzo
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.