De oorlog in Oekraïne zorgt ook hier op de werkvloer voor onrust en afschuw. Bedrijven die zaken doen met Rusland en Belarus moeten rekening houden met Europese sancties, die van dag tot dag omvangrijker worden. Maar ook vele Nederlandse ondernemers hebben werknemers in Oekraïne. De oorlog maakt het voor het personeel praktisch onmogelijk om te werken en de bedrijven proberen hun medewerkers op allerlei manieren te helpen. Wat zijn de uitdagingen? En hoe kun je ze goed mogelijk ondersteunen?
Hoe blijf ik in contact met werknemers in Oekraïne?
Communicatie met de werknemers is van cruciaal belang. Dit kan helaas moeilijk zijn om dit van een afstand te doen. Zorg ervoor dat mobiele telefoonnummers, persoonlijke e-mailadressen en contactgegevens voor noodgevallen actueel is.
Momenteel zijn de internet- en mobiele diensten van Oekraïne nog steeds operationeel en actief, hoewel er ook sporadische onderbrekingen zijn gemeld. Sommige bedrijven zijn begonnen met het gebruik van versleutelde berichtenservices zoals Signal vanwege de mogelijkheid dat andere communicatiemethoden worden gecontroleerd of onderschept.
Het kan een goed idee zijn om alternatieve communicatiekanalen (tekst, spraak en sociale media) op te zetten en duidelijke instructies te geven aan getroffen werknemers over hoe ze overal contact kunnen opnemen voor het geval ze moeten evacueren.
Juridische handvatten bij het weghalen van personeel uit Oekraïne
Online juridische dienstverlener Rocket Lawyer heeft handvatten gepubliceerd voor bedrijven met werknemers in Oekraïne. Hoe kunnen zij hun personeel juridisch ondersteunen tijdens de oorlog?
In de publicatie beantwoordt Rocket Lawyer veelgestelde vragen (FAQ’s) van bedrijven met werknemers in Oekraïne. Vragen als: hoe blijf je in contact met deze werknemers? Hoe kan je hen helpen veiligere oorden te bereiken? Welke landen accepteren Oekraïense vluchtelingen, en hoe kan je Oekraïners momenteel financieel ondersteunen?
Hoe help ik werknemers naar een veiligere locatie te verhuizen?
Als de beslissing is genomen om te verhuizen, helpen veel bedrijven hun personeel te verhuizen naar veiligere locaties in het westelijke deel van het land of in de buurlanden. Bijstand kan bestaan uit het regelen van vervoer over land naar de grens of veilige zones, het verstrekken van een reisverzekering of het verkrijgen van juridische hulp.
Als werkgever kun je mogelijk tijdelijke huisvesting regelen en juridische hulp krijgen om het papierwerk op hun bestemming te regelen.
Met het grote aantal Oekraïners dat het land ontvlucht, zijn de meeste grensovergangen overvol en extreem traag geworden. Er is een crowdsourced Google-spreadsheet gemaakt met informatie over wachtrijlengtes en wachttijden.
Als je de bestemming niet weet, kun je alsnog helpen. Bijvoorbeeld met het verstrekken van documentatie om tewerkstelling of identiteit te verifiëren. Ook het verstrekken van financiële bijstand voor verhuizingen, evenals voorschotten op het loon, kan nuttig zijn. Sommige bedrijven bieden creditcards aan in afwachting van de moeilijkheden om geld op te nemen bij banken.
Meldpunt knelpunten Russisch-Oekraïense oorlog geopend
Ondernemers sinds de inval van het Russische leger in Oekraïne problemen ondervinden, kunnen met hun knelpunten terecht bij het meldpunt van VNO-NCW en MKB-Nederland. Dat kan door te mailen naar oekraine@vnoncw-mkb.nl Ook heeft VNO-NCW een pagina gelanceerd ‘Q&A over gevolgen van Russisch-Oekraïense oorlog voor ondernemers‘.
Maak een eigen online collectebus aan voor Giro555
Nodig je personeel, collega’s en netwerk uit om te doneren en zamel geld in voor de Giro555 actie. Je kunt hier een eigen collectebus aanmaken.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.