HANDHAVING – Luchthaven Schiphol moet op korte termijn diesel aangedreven arbeidsmiddelen vervangen door een versie met alternatieve aandrijving. Dat eist de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) dinsdag 14 maart op grond van de Arbowetgeving.
Eis tot naleving
De Arbeidsinspectie deed onderzoek naar het platformwerk na een handhavingsverzoek van vakbond FNV. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft de NLA nu eisen tot naleving opgelegd aan Schiphol en acht bagageafhandelingsbedrijven waaronder de vervanging van alle dieselaangedreven arbeidsmiddelen zoals aggregaten, voertuigen en mobiele trappen.
Om werknemers te beschermen tegen blootstelling aan dieselmotoremissie (DME) en vliegtuigen hanteert de NLA een ‘groene zone’. Binnen deze groene zone moeten alle ground power units (GPU’s), dieselaggregaten en preconditioned air units (PCA’s) bij sommige pieren eind december zijn vervangen. Ook moeten alle diesel aangedreven voertuigen en overige arbeidsmiddelen, voor zover dat technisch uitvoerbaar is, uiterlijk eind december 2023 zijn vervangen.
Ook eist de Arbeidsinspectie dat er voor de werknemers die blootgesteld (kunnen) worden aan gevaarlijke stoffen een (periodiek) arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) komt. De NLA verwacht dat op deze manier (vroege) gezondheidseffecten vanwege het werken met gevaarlijke stoffen opgespoord kunnen worden.
Kankerverwekkende stoffen
DME is al jaren een onderwerp van aandacht voor de luchthaven maar de maatregelen die al genomen zijn om blootstelling te verminderen zijn naar het oordeel van de Arbeidsinspectie niet voldoende.
Dieselmotorenemissie is een kankerverwekkende stof en sinds 1 juli 2020 geldt een wettelijke grenswaarde van 10 µg EC/m3. Voor kankerverwekkende stoffen geldt de verplichting voor de werkgever om de blootstelling voor werknemers zo ver als mogelijk te verlagen tot onder de grenswaarde.
Schiphol is niet de enige plek waar de Arbeidsinspectie controles uitvoert als het gaat om blootstelling aan DME. Het afgelopen jaar heeft de Arbeidsinspectie bij meer dan honderd bedrijven gehandhaafd op het vervangen van DME.
Tweede deelbesluit
De Arbeidsinspectie is ook bezig met de voorbereiding van een tweede deelbesluit op het handhavingsverzoek van de FNV, dat onder meer zal gaan over maatregelen die betrekking hebben op het gebruik van vliegtuigmotoren rond platforms, en maatregelen die betrekking hebben op het gebruik van auxilliary power units (Apu’s) en het gebruik van diesel aangedreven vliegtuigvoorzieningen rond platforms. Het ontwerpbesluit dat door de Arbeidsinspectie wordt voorbereid, zal in de Staatscourant worden gepubliceerd.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.