Het RIVM heeft de uitkomsten gepubliceerd van het onderzoek naar gebruik van chroom-6 bij NS. ‘Het is verdrietig om te moeten vaststellen dat ook bij NS veel werknemers in het verleden zijn blootgesteld aan chroom-6. Hier passen excuses van NS en een ruimhartige regeling voor mensen die hierdoor ziek zijn geworden of in de toekomst klachten krijgen’, zegt onderhandelaar Ike Wiersinga van CNV Vakmensen in een reactie.
De aanwezigheid van chroom-6 in oude verflagen van sommige treinen kwam in juni 2015 aan het licht. In hetzelfde jaar werd een grondig onderzoek opgestart naar de mate waarin NS-werknemers aan chroom-6 zijn blootgesteld. De uitkomsten zijn vandaag gepubliceerd. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat NS-werknemers tijdens onderhoud en reparatie van treinen in contact kunnen zijn gekomen met chroom-6. Het RIVM concludeert ook dat NS de werknemers hier onvoldoende tegen heeft beschermd. Het gaat dus met name om (oud-)werknemers die tussen 1970 en 2020 in een van de NS-werkplaatsen hebben gewerkt.
Klachten openbaren zich vaak pas na jaren
Wiersinga: ‘Dat is een verdrietige constatering, ook vanwege de onzekerheid over de gevolgen die chroom-6 op de gezondheid kan hebben. Klachten openbaren zich vaak pas na jaren. Veel werknemers en oud-werknemers lopen dus rond met het nare idee dat ze hierdoor ernstig ziek kunnen worden. Dat is niet meer terug te draaien, die schade is al aangericht. Het enige wat NS nu nog kan doen, is excuses maken en zorgen voor een ruimhartige schaderegeling, ook voor oud-werknemers. Dat doet NS gelukkig ook.’
Regeling voor werknemers met klachten
Met ingang van vandaag kunnen (oud-)werknemers een beroep doen op de schaderegeling, die vergelijkbaar is met eerdere regelingen bij Defensie en KLM. Dat geldt ook voor werknemers die in hun vertrekregeling bij NS een passage hebben staan over ‘finale kwijting’ (wat normaal gesproken betekent dat een werknemer nooit meer iets kan vorderen). Die afspraak over finale kwijting geldt in dit geval niet; oud-werknemers kunnen dus altijd aanspraak maken op de schaderegeling.
Bron: CNV
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.