Jaarlijks vinden gemiddeld 26 ongevallen plaats in het havengebied van Rotterdam tijdens het transport met gevaarlijke stoffen jaren in bulk. Dat blijkt uit een nieuwe rapportage van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de logistieke veiligheid, externe veiligheid en luchtkwaliteit, de Staat van mainport Rotterdam. Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) heeft deze maandag naar de Tweede Kamer gestuurd.
In het havengebied rapporteren veel partijen over hun activiteiten. Het is daarom moeilijk om een integraal beeld te krijgen van de (externe) veiligheid en leefomgevingskwaliteit, aldus de minister. De ILT heeft de informatie over risico’s en uitstoot in kaart gebracht over de periode 2017-2019.
Incidenten externe veiligheid
De ongevallen bij het transport met gevaarlijke stoffen in bulk vonden in acht gevallen plaats met (binnenvaart)tankers, twaalf keer met treinen en zes keer met tankauto’s. Bij de overslag van containers met gevaarlijke stoffen vanaf zeeschepen gebeurden gemiddeld 115 ongelukken met containers. Er waren incidenten met gemiddeld twintig containers bij het vervoer met binnenvaartschepen, treinen en vrachtauto’s. De hoeveelheden gevaarlijke stoffen die jaarlijks over de weg, het water en het spoor worden vervoerd, blijven binnen de vastgestelde grenswaarden, aldus de ILT.
Toezicht
Bij het toezicht in de haven zijn verschillende diensten betrokken:
- Overslag van en naar zeeschepen: Havenmeester.
- Overslag tussen bedrijven en binnenvaart, treinen, vrachtauto’s: de ILT.
- Import en export van stoffen en goederen: Douane.
- Monitoring Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen: Rijkswaterstaat (RWS).
- Opslag en productie: omgevingsdienst.
- Veiligheid en bedrijfsinterne calamiteitenbestrijding: brandweer.
- Routering gevaarlijke stoffen: gemeenten en provincie.
Waar toezicht op gevaarlijke stoffen overgaat van de ene naar de andere bevoegde autoriteit, bestaat het risico dat zicht en grip vanuit de overheid op deze risico’s vervagen, waarschuwt de ILT. Er ontstaan dan witte vlekken in het toezicht.
Emissies
De brandstof van 13 procent van de zeeschepen en 30 procent van de binnenvaartschepen bevat te veel zwavel. Medio 2022 is het verboden voor binnenvaarttankers om varend te ontgassen binnen de het havengebied.
Het havengebied voldoet aan de luchtkwaliteitsnormen voor stikstofdioxide (NO₂). Voor fijnstof voldoet de mainport aan de Nederlandse wettelijke normen, maar niet aan de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), aldus de ILT.
Lees meer: Rijksoverheid, ILT
SDU HSE
Deze informatie is verstrekt door het online platform Sdu HSE. Hier vind je wet- en regelgeving, jurisprudentie en praktische tools. Honderden veiligheidsprofessionals maken al gebruik van Sdu HSE. Wil jij ook ervaren wat Sdu HSE voor jouw organisaties kan betekenen? Vraag dan een gratis demo aan.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.