Bagage- en vrachtpersoneel doen al jarenlang fysiek zwaar werk, en hun werkgevers, de afhandelaars, doen onvoldoende om dat werk te verlichten. Een deel van de bagage- en vrachtsjouwers kampt met lichamelijke problemen als gevolg van het zware werk. Dat concludeert de gezamenlijke onderzoeksredactie van NOS en Nieuwsuur dinsdag 6 september na een onderzoek naar de arbeidsomstandigheden van bagage afhandelaars. De arbonormen voor bagagepersoneel van Schiphol zouden jarenlang zijn overschreden.
Arbeidsinspectie
In 2004 constateerde de Arbeidsinspectie dat het bagagewerk de gezondheidsnormen overschreed. De toezichthouder eiste van de afhandelingsbedrijven dat zij materieel zouden aanschaffen om het werk te verlichten, zoals tilhulpen. ‘Na een langdurig traject leek de boel in 2010 op orde, en liet de inspectie de bedrijven weer los’, aldus de onderzoeksredactie.
In de twaalf jaar daarna zijn er geen inspecties geweest naar het gebruik van de machines. De inspectie zou in die periode wel interne risicorapporten hebben opgevraagd, maar alleen het deel over gevaarlijke stoffen hebben gelezen. De pagina’s die over het fysiek zware werk gingen, de fysieke belasting, zouden zijn overgeslagen.
De Arbeidsinspectie gaat naar aanleiding van de publicaties opnieuw controleren op Schiphol, aldus NOS en Nieuwsuur. Vrijdag zou al een eerste bezoek zijn gebracht aan de bagagekelders.
Lees meer: NOS/Nieuwsuur
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.