De huidige corona pandemie heeft overheden wereldwijd doen besluiten vergaande social distancing maatregelen te nemen om zo verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Een van deze maatregelen is het sluiten van niet-essentiële bedrijven. Aanbieders van essentiële goederen en diensten mogen openblijven, wat in veel gevallen leidde tot verdere verspreiding van het virus. Helaas hebben we momenteel, vanwege een tweede golf, wederom te kampen met deze sluitingen. Daarom is het juist nu belangrijk dat we onszelf bewust worden van eventuele maatregelen die genomen kunnen worden om verspreiding van het virus zoveel mogelijk in te dammen wanneer niet-essentiële bedrijven de deuren weer mogen openen. Bij het heropenen van deze bedrijven ontstaan er namelijk twee uitdagingen: het waarborgen van de veiligheid en gezondheid van medewerkers en het waarborgen van continuïteit en liquiditeit terwijl allerlei coronaregels nageleefd moeten worden.
De case Bombardier
In dit blog wordt een studie besproken waarin Canadese wetenschappers strategieën voor het beschermen van werknemers en voor het voorkomen van een virusuitbraak binnen de organisatie onder de loep namen. Dit deden de onderzoekers aan de hand van Bombardier, een van Canadees bedrijf dat transportmaterieel produceert, hoofdzakelijk voor trein en luchtverkeer. Wereldwijd telt Bombardier ongeveer 25.000 werknemers.
Corona op de werkvloer: hoe groot is het probleem nu echt?
Een aanzienlijk deel van de verspreiding van SARS-CoV-2 wordt gestimuleerd door menselijk contact op de werkvloer. Bijvoorbeeld, in Calgary (een stad in de Canadese provincie Alberta), vond een uitbraak plaats in een vleesverwerkingsfabriek. Door deze uitbraak raakten maar liefst 941 medewerkers direct besmet met virus en nog eens 600 andere mensen indirect door verspreiding. Soortgelijke situaties hebben zich voorgedaan in tenminste 6 andere landen. Elk van deze situaties is ontstaan door een gebrek aan social distancing op de betreffende werkvloer. Ondanks het feit dat werkgevers verantwoordelijk zijn voor een veilige en gezonde werkomgeving, is het implementeren van maatregelen om social distancing the stimuleren in veel gevallen moeilijk of zelfs onmogelijk. Dat blijkt uit recente cijfers; wetenschappers stellen namelijk dat 15% van alle besmettingen direct of indirect het gevolg zijn van contact op de werkvloer.
Bombardier’s cohorten
Zoals vermeld, is de core business van Bombardier het produceren van transportmaterieel. Ongeveer 18.000 werknemers nemen dagelijks deel aan dit productieproces. Een belangrijk onderdeel van het productieproces is dat werknemers voor langere perioden op korte afstand (korter dan 1.5 meter) met elkaar moeten samenwerken, wat niet bevorderlijk is voor het indammen van de verspreiding van het virus. Ondanks dit, heeft Bombardier een interne uitbraak van het coronavirus weten te voorkomen, hetgeen voornamelijk te danken is aan het introduceren van het werken in zogeheten cohorten. Een cohort is simpelweg een groep werknemers. Bombardier zorgde ervoor dat alleen werknemers binnen dezelfde cohort met elkaar mochten samenwerken en dat er geen contact was tussen de diverse cohorten.
Daarnaast reguleerde Bombardier de aankomst op het werk en het vertrek van het werk van de verschillende cohorten op een dusdanige manier dat geen er geen overlap tussen de aankomst – en vertrektijden van de cohorten was. Ook zorgde Bombardier ervoor dat geen van de cohorten gezamenlijk een pauze hielden. Om een verlies in productiviteit zoveel mogelijk te beperken, verlengde Bombardier haar werkdag van 8 uur naar 10 uur.
Binnen Bombardier werden de volgende voordelen van deze cohorten ondervonden:
- Een totale reductie van de verspreiding van het virus
- Een toename van de effectiviteit en efficiëntie van virus tracking & tracing systemen
- Een toename in het zelfvertrouwen van werknemer
- Een toename in de mate waarin werknemers zich veilig voelden
Naast deze voordelen ondervond Bombardier ook enkele nadelen, zoals:
- Het vermijden van contact tussen de cohorten bleek moeilijk te handhaven
- Een lagere productiviteit werd geconstateerd
- Conflicten binnen cohorten konden nauwelijks opgelost worden
- De cohorten resulteerden in meer onregelmatige werktijden
De case van Bombardier toont aan dat het werken met cohorten een effectieve manier om interne, en hiermee externe, verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Echter, heeft de case van Bombardier ook aangetoond dat het werken met cohorten tot enkele nadelen leidt, met name op operationeel niveau. Echter, wegen deze nadelen niet op tegen de voordelen, met uiteraard het succesvol indammen van de verspreiding van het virus als meest prominent voordeel.
Dr. Elroy Boers is als onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Montreal. Zijn onderzoek richt zich op het mentaal welzijn van mensen in de hedendaagse maatschappij. Daarnaast is hij de medegrondlegger van wetenschappelijk adviesbureau Science for Strategy.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.