Tijdens deze coronavirus-pandemie zijn de media, overheden en gezondheidsorganisaties in overeenstemming wat betreft het erkennen van COVID-19 als een directe bedreiging voor de volksgezondheid. Echter, onder de bevolking is er geen sprake van een dergelijke consensus. Van complottheoretici die aan de ene kant het bestaan van het virus ontkennen tot mensen die te kampen hebben met de slopende effecten van COVID-19-gerelateerde. Mensen hebben sterk polariserende percepties wat betreft het virus. Terwijl overheden een evenwicht proberen te vinden tussen het controleren van de verspreiding van het virus en het in beweging houden van de nationale economie, stijgt het aantal besmettingen nog altijd gestaag. Het beheersen van het virus en het tegelijkertijd open houden van risicovolle sectoren, zoals de horeca, hangt grotendeels af van of en in welke het publiek zich conformeert aan de regelgeving.
Foute percepties, foute boel
Hoewel gedragswetenschap vele factoren van menselijk gedrag heeft ontrafelt, blijft het een feit dat mensen die een lager risicoperceptie voor gevaar hebben, minder energie besteden aan het verminderen van dat gevaar. Dit is bevestigd in recent onderzoek dat aantoont dat mensen meer beschermend gedrag vertonen, zoals handen wassen en fysieke afstand nemen, naarmate hun perceptie van COVID-19 gezondheidsrisico’s toeneemt. Dit onderstreept waarom het belangrijk is dat risicopercepties ten aanzien van COVID-19 niet enorm zouden moeten verschillen met bekende feiten over het virus. Scheve of foutieve percepties ten aanzien van het risico dat het virus met zich meebrengt kan van serieuze invloed op de verspreiding van het virus en infectiecijfers als gevolg. Met andere woorden, het is belangrijk dat, wat betreft percepties ten aanzien van het virus ‘alle neuzen dezelfde kant opwijzen’, ook op de werkvloer.
Maak het persoonlijk waardevol
Dit alles roept de vraag op: wat kan er worden gedaan om het COVID-19-risico te communiceren op een manier die voorkomt dat er verschil van mening of polariserende houdingen tussen groepen mensen ontstaan.
Een van de strategieën waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat deze effectief is, is het communiceren van informatie op een manier die niet in strijd is met persoonlijke waarden die door veel mensen gedeeld worden. Communiceren dat het niet conformeren aan de coronaregelgeving gevolgen kan of zal hebben voor de uniformiteit, de mate van verantwoordelijkheid en de mate van vrijheid waarmee bepaalde werktaken uitgevoerd kunnen worden kan beschouwd worden als een effectieve manier van communiceren. Een andere strategie zou zijn om ervoor te zorgen dat nauwkeurige COVID-19-risico-informatie wordt gecommuniceerd door mensen met een neutraal standpunt of mensen die niet direct gebaat zijn bij het feit dat anderen zich wel of niet conformeren aan de coronamaatregelen. Het laatste hint naar het inzetten van zogeheten ‘peers’ of gelijksoortigen. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van een directe van uw medewerkers om het woord te verspreiden in plaats van een leidiggevende of u als HSE’er.
Communicatiestrategieen tijdens een pandemie
Het is helaas niet mogelijk om vooroordelen en vooringenomenheid ten aanzien van een standpunt of fenomeen zoals het coronavirus weg te nemen. Het is daarom van cruciaal belang dat politieke leiders, volksgezondheidsorganisaties en ook werknemers rekening houden met de wetenschap van risicoperceptie bij het ontwikkelen van communicatiestrategieën, met name in het geval van een wereldwijde pandemie. Wanneer communicatiestrategieen zorgvuldig worden ontworpen en gebaseerd zijn op gedragswetenschappelijk inzichten zoals risicoperceptie, of tenminste rekening houden met dergelijke inzichten, is de kans op gedragsverandering groter. Op gedragwetenschap gebaseerde of geinspireerde strategieen kunnen de groeiende polarisatie wat betreft percepties van mensen over het virus helpen verminderen, waardoor we het virus succesvoller kunnen bestrijden.
Dr. Elroy Boers is als onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Montreal. Zijn onderzoek richt zich op het mentaal welzijn van mensen in de hedendaagse maatschappij. Daarnaast is hij de medegrondlegger van wetenschappelijk adviesbureau Science for Strategy.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.