De werkdruk die werknemers ervaren is de afgelopen twintig jaar sterk toegenomen, onder meer door het gebruik van technologie en door veranderende normen en waarden in de samenleving. Dat blijkt uit onderzoek van Tilburg University in opdracht van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR)
Onderzoekers namen de werkzaamheden van thuiszorgmedewerkers, leraren, systeembeheerders, beveiligers, vrachtwagenchauffeurs en magazijnmedewerkers onder de loep. Allemaal ervaren ze dat afgelopen twintig jaar de werkdruk flink is toegenomen. Dat valt goed te verklaren, doordat in al deze beroepen meer wordt verwacht van werknemers.
“Er is een strakkere tijdsnormering, een groter aantal taken en er moet meer werk worden gedaan in minder tijd”, zegt onderzoeker Sjanne Marie van den Groenendaal van Tilburg University.
Grotere eisen niet de voornaamste reden voor toegenomen werkdruk
In alle onderzochte beroepen ervaren werknemers dat de werkdruk sterk is toegenomen, blijkt uit het onderzoek. Dat is toe te schrijven aan een cocktail van minder of aangepaste hulpbronnen en hogere taakeisen bij het uitvoeren van het werk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van nieuwe technologie die steeds hogere eisen stelt aan snelheid of beschikbaarheid van werknemers. Daarnaast zijn ontwikkelingen in de maatschappelijke context een oorzaak van toenemende werkdruk. Een voorbeeld hiervan zijn veranderende maatschappelijke waarden en normen waardoor beroepsbeoefenaren te maken krijgen met steeds mondiger en agressievere klanten, patiënten en leerlingen.
Door deze processen op beroepsniveau in kaart te brengen, kan de samenhang tussen ontwikkelingen in de maatschappelijke context, veranderingen in het uitvoeren van het werk en stress van beroepsbeoefenaren nog beter doorgrond worden.
Wat kan de werkgever veranderen?
Of werkgevers zich bewust zijn van de impact van al deze veranderingen op hun personeel is een open vraag. In elk geval is het volgens de onderzoekers van belang voor werkgevers om ruimte te creëren voor het bespreken van de gevolgen van deze veranderingen. Ook kunnen ze evalueren in hoeverre beroepsbeoefenaren bijvoorbeeld het gebruik van nieuwe technologie ook daadwerkelijk als ondersteunend ervaren. Tot slot is het van belang werknemers te ondersteunen bij het ontwikkelen van conflict- en communicatievaardigheden, aangezien deze vaardigheden steeds noodzakelijker worden door veranderde maatschappelijke waarden en normen.
Download de whitepaper ‘Handhaving en PSA’
Dat de werkgever beleid moet voeren voor het tegengaan van PSA, staat in de Arbowet. De handhaving van deze wet is neergelegd bij de Inspectie SZW. Hoe zit het eigenlijk met de handhaving van het onderdeel PSA door de inspectie? De whitepaper ‘Handhaving en PSA’ vertelt u hier alles over. Download hieronder deze whitepaper.
[button link=”https://www.sdu.nl/leadform/m/bedrijfsvoering/482″ size=”large” target=”new” text_color=”#fffff” color=”#ed3131″]Download whitepaper[/button]
Lees ook het artikel: Psychosociale arbeidsbelasting: Wat is het en wat kun je er aan doen?
Bron:
Trouw
Tilburg University
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.