Na 12 jaar is er een nieuwe handreiking beschikbaar voor arbomaatregelen en bedrijfshulpverlening. In opdracht van de SER (Sociaal Economische Raad) heeft het NIBHV met input van leden van de (BVBN) Branche Vereniging Bedrijfshulpverlening Nederland een duidelijk en actuele handreiking gepubliceerd.
Bedrijfshulpverleners hebben een belangrijke taak binnen bedrijven. Om het bhv-werk goed te kunnen doen, hebben ze duidelijke regels en kaders nodig. Deze handreiking biedt werkgevers, werknemers en bhv’ers tips en richtlijnen om een goed beleid voor bedrijfshulpverlening op te zetten.
Duidelijke regels en kaders voor bedrijfshulpverlening
Een goed bhv-beleid begint vaak met het beantwoorden van vragen als:
- Hoeveel bhv’ers moeten wij hebben?
- Wanneer moeten bhv’ers aanwezig zijn?
- Welke opleiding moeten zij hebben?
- Hoe vaak moeten zij trainen?
De informatie en adviezen uit deze handreiking bieden werkgevers, werknemers en bedrijfshulpverleners de juiste ondersteuning voor het voeren van goed beleid op bedrijfshulpverlening. Daarmee kunnen de bedrijfshulpverleners de bedrijfshulpverlening goed (blijven) uitvoeren.
Een bhv’er kan mogelijk het verschil maken tussen leven en dood
“Een ongeluk zit in een klein hoekje.” Dit oud-Hollandse spreekwoord is nog steeds relevant. Ook op de werkvloeren van de vele bedrijven in Nederland.
Jaarlijks overlijden in Nederland zo’n 50 tot 70 werknemers als gevolg van een ongeval op hun werk. Daarnaast krijgen nog eens duizenden werknemers te maken met andere, maar soms toch zeer ingrijpende ongevallen. Dit kunnen bijvoorbeeld kleine en grote branden zijn, maar ook bommeldingen en verdachte pakketjes. Al deze voorvallen hebben soms ingrijpende gevolgen voor werknemers, werkgevers en voor de bedrijfspanden zelf.
Een bhv’er die adequaat handelt kan dan mogelijk het verschil maken tussen leven en dood.
De rol van de bedrijfshulpverlener
Bhv’ers zijn mannen en vrouwen die getraind zijn om hun collega’s te hulp te schieten bij calamiteiten op de werkvloer. Dit doen zij met:
- het verlenen van eerste hulp;
- het blussen van branden;
- het ontruimen van panden;
- en het inschakelen van hulpdiensten.
In de praktijk zijn bhv’ers als eerste ter plaatse als zich iets ernstigs of soms zelfs levensbedreigends voordoet. De bhv’er beoordeelt en gaat direct over tot handelen om schade en letsel zoveel mogelijk te voorkomen of minstens te beperken.
De bhv’er is ook gewoon de persoon waar collega’s naartoe kunnen voor vragen en hulp bij veiligheid in het bedrijf.
De handreiking is hier te downloaden.
Gratis demo HSE
De portal Sdu HSE is het meest complete en gebruiksvriendelijke online startpunt voor de HSE-expert. Wil jij de voordelen van Sdu HSE voor jouw bedrijf ervaren? Vraag meteen een vrijblijvende en gratis demo aan. Dan wordt er contact met je opgenomen voor het inplannen van de demo op een moment dat het jou uitkomt.
- Altijd op de hoogte van actuele en praktische informatie.
- Alles voor in de praktijk; checklists, vragenlijsten, stappenplannen en handige tools.
- Toegang tot het online Safety! archief.
- Toegang tot AI-bladen en practice notes.
- Actuele regelgeving, toelichting en commentaar.
- Maakt uw dagelijkse taken eenvoudiger.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.