BELEID – Vanaf 1 januari 2023 zal de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) de gedifferentieerde aanpak ongevalsonderzoek (GAO) als standaard werkwijze hanteren, schrijft minister Van Gennip (SZW) donderdag 22 december in een brief waarin ze de Tweede Kamer informeert over de invoering van de werkwijze gedifferentieerde aanpak ongevalsonderzoek.
Wat is GAO?
De Arbeidsinspectie heeft vanaf 2018 onderzocht of een andere wijze van onderzoek naar arbeidsongevallen meer leereffect bij werkgevers zou kunnen opleveren om zo de preventie van arbeidsongevallen te verbeteren. Daarnaast is gekeken of veiligheidsverbeterplannen aan bedrijven kunnen worden opgelegd en of de inzet van veiligheidsverbeterplannen is uit te rollen naar ongevallen met zwaarder letsel. Dit heeft geleid tot de gedifferentieerde aanpak ongevalsonderzoek, schrijft Van Gennip.
Interventies
De Arbeidsinspectie gaat vanaf 1 januari 2023 verschillende interventies inzetten om het leereffect na een arbeidsongeval te vergroten, waarbij mogelijke interventies zijn:
- Ongevalsonderzoek door de Arbeidsinspectie.
- Ongevalsonderzoek door de werkgever. De werkgever stelt een werkgeversrapportage op die bestaat uit een rapportage naar de toedracht van het ongeval én een verbeterplan.
- Strafrechtelijk onderzoek bij dodelijke ongevallen of bij ernstige nalatigheid van de werkgever.
De Arbeidsomstandighedenwet verplicht werkgevers om meldingsplichtige arbeidsongevallen direct te melden aan de Arbeidsinspectie. Dit zijn arbeidsongevallen met blijvend letsel, ziekenhuisopname of dodelijke afloop. Jaarlijks ontvangt de Arbeidsinspectie tussen de 3.500 en 4.500 ongevalsmeldingen.
Voorheen deed de Arbeidsinspectie na een dergelijke melding altijd zelf onderzoek naar een mogelijke overtreding van de Arbowet met een directe oorzaak van het ongeval. Indien daar sprake van is, stelt de Arbeidsinspectie een boeterapport op. Daarbij kan een punitieve sanctie, een boete, worden opgelegd.
De GAO biedt nu, naast het ongevalsonderzoek door de NLA, de mogelijkheid voor (welwillende) werkgevers om zelf onderzoek te doen naar bepaalde meldingsplichtige arbeidsongevallen (zie uitzonderingen, red).
Ze stellen daarvoor een rapportage en verbeterplan op die door de Arbeidsinspectie wordt beoordeeld. De inzet van verbeterplannen bij arbeidsongevallen is gericht op het lerend vermogen van werkgevers, met als doel de bewustwording van risico’s in een bedrijf te vergroten en passende maatregelen te nemen om de veiligheids- en gezondheidsrisico’s te mitigeren.
Als de rapportage en het verbeterplan goedgekeurd zijn, gaat de Arbeidsinspectie niet over tot handhaving, tenzij uit een vervolginspectie blijkt dat sprake is van een overtreding. Met een beter veiligheidsbewustzijn en actievere rol van de werkgever, doordat deze zelf onderzoek doet naar het ongeval en naar aanleiding daarvan passende maatregelen neemt, kunnen naar verwachting meer toekomstige arbeidsongevallen worden voorkomen, schrijft Van Gennip aan de Kamer.
Verder lezen? Dit nieuwsbericht is onderdeel van Sdu HSE Online, dé online kennisbank met betrekking tot arbeidsomstandigheden. Abonnees kunnen hier het volledige bericht lezen, niet-abonnees kunnen hier meer informatie vinden met betrekking tot dit product.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.