Het beeld dat in de Zembla-uitzending “Ziek van Schiphol’ wordt geschetst over de gezondheidsrisico’s van platformmedewerkers is ‘zorgwekkend’, schrijft minister Harbers (IenW) in antwoord op Kamervragen van PvdA, SP, GroenLinks en de Partij voor de Dieren naar aanleiding van het bericht “Schiphol en KLM al 15 jaar op de hoogte van gezondheidsrisico’s medewerkers”.
Harbers schrijft de zorgen te begrijpen, maar dat zo lang niet vast staat wat de gezondheidseffecten zijn van blootstelling aan ultrafijn stof het voorbarig is om conclusies te trekken. Wel is hem duidelijk ‘dat de situaties die in de Zembla reportage werden getoond zorgwekkend zijn. Actie vanuit de sector is noodzakelijk en het Rijk is daarover ook in overleg met de sector’.
Ben je in jouw werk verantwoordelijk voor de veiligheid van uw collega’s? En wil je eenvoudig op de hoogte blijven van de laatste inzichten en normen? Gebruik net als jouw vakgenoten het meest complete en gebruiksvriendelijke online startpunt voor de HSE-expert: Sdu HSE.
Meldingen
De minister schrijft dat de Arbeidsinspectie (NLA) naar aanleiding van twee meldingen in 2021, sinds eind 2021 bezig met een onderzoek op Schiphol, waarin het specifiek gaat over dieselmotoremissie (DME) en vliegtuiguitstoot. ‘De NLA neemt het bekijken van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) van betrokken werkgevers op Schiphol mee in het onderzoek.’
Per jaar komen er volgens KLM duizenden meldingen binnen. Deze gaan over allerlei onveilige situaties, zoals defecte verlichting, struikel incidenten door gladde of ongelijke vloeren, gevallen lading, onveilig geparkeerde voertuigen, niet juist gebruikte arbeidsmiddelen en lekkende verpakkingen. In 2019 zijn 400 meldingen van jetblast (snel stromende lucht geproduceerd door straalmotor vliegtuigen, red.) binnengekomen, in 2020 waren dat er 222 en in 2021 in totaal 219.
Vanaf 2019 gaat het merendeel van de meldingen volgens KLM over luchtkwaliteit. KLM voert op basis van alle meldingen analyses uit, onder meer om te zien of er bepaalde trends in de meldingen zijn. De sector gaat bezien welke maatregelen kunnen worden genomen om de blootstelling van werknemers aan ultrafijn stof terug te dringen, aldus Harbers.
Metingen
De arbodienst van Schiphol voert twee keer per metingen uit naar DME-concentraties worden twee keer per jaar. Deze metingen zouden een duidelijke dalende trend laten zien. Harbers schrijft dat Schiphol hem heeft geïnformeerd dat de laatste metingen ruim onder de sinds 2020 geldende wettelijke grenswaarde zijn.
Maatregelen
Voorbeelden van maatregelen die Schiphol heeft genomen of in uitvoering zijn, zijn: het vervangen van diesel aangedreven passagiersbussen door elektrische bussen, het aanleggen van walstroom op de meeste pieren en het aanleggen van stroomaansluitingen voor apparaten die zorgen voor de levering van preconditioned air (PCA).
Verder zijn elektrische laadpunten aangelegd voor de inzet van elektrisch aangedreven wegvoertuigen. Twee derde van de grondoperatie is elektrisch. Dieselvoertuigen rijden op GTL-diesel, een schonere vorm van diesel. Op plaatsen met de hoogste concentraties DME heeft Schiphol ventilatoren opgehangen die sensorgestuurd in werking gaan om de lucht te verdunnen (emissies verspreiden). KLM heeft als doel om in 2030 volledig emissievrij te werken. Dat moet de hoeveelheid ultrafijn stof drastisch reduceren, schrijftHarbers.
Taskforce
Het ministerie van IenW heeft in 2020 het RIVM gevraagd om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor gezondheidsonderzoeken onder werknemers . Dat heeft in september 2021 geleid tot de publicatie van het RIVM-rapport ‘Verkenning haalbaarheid gezondheidsonderzoek werknemers Schiphol’. Bijna tegelijkertijd is het TNO-rapport ‘Verkennend onderzoek ultrafijnstof op het Schiphol terrein met behulp van mobiele metingen’ gepubliceerd. De sector is op dit moment bezig met het oprichten van een sectorbrede taskforce ultrafijn stof en een onafhankelijke begeleidingscommissie, schrijft Harbers. Die zullen zich richten op de uitvoering van de aanbevelingen van RIVM en TNO en op te nemen maatregelen om de blootstelling van werknemers aan ultrafijn stof terug te dringen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.