Recente wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat de manier waarop COVID-19 onze normale dagelijkse gang van zaken beïnvloedt, een negatieve impact heeft op het mentale welzijn van veel mensen. In deze tijden rapporteren mensen in hevigere mate dan normaal te kampen te hebben met depressie, rusteloosheid en andere psychologische/psychiatrische symptomen.
Enkele oorzaken hiervan zijn: eenzaamheid, angstgevoelens en een hevig verstoord dagelijks routine, bijvoorbeeld als gevolg van thuiswerken. De recente versoepeling van de coronamaatregelen heeft er onder andere toe geleid dat, behoudens zorg – en winkelmedewerkers, Nederlanders langzaam maar zeker weer fysiek op de werkvloer verschijnen, een positieve ontwikkeling, maar volgens wetenschappers Gautam en Sharma (2020) moeten we ook waken voor de mogelijke impact op het mentale welzijn van mensen wanneer zij plotseling weer op het werk worden verwacht. Alle reden voor de wetenschappers om onderzoek te doen naar de psychologische impact en strategieën om deze impact te voorkomen en/of te verminderen onder mensen die zich na een lange afwezigheid recentelijk weer op de werkvloer bevinden.
Angst voor blootstelling
Door versoepelde coronamaatregelen, zijn mensen wereldwijd weer toegestaan om terug te keren op de werkvloer. Psychologen beargumenteerden dat dit niet zomaar zonder slag of stoot zal gaan. Een groot deel van de werknemers ervaart namelijk angst om blootgesteld te worden aan het virus in het openbaar vervoer onderweg naar het werk of op de werkvloer. Daarnaast zijn werknemers niet meer of in minder in staat om de veilige thuisomgeving te ervaren. Volgens dezelfde psychologen kan deze angst bestaande problemen, zoals depressie en rusteloosheid verergeren of veroorzaken. Reden genoeg voor wetenschappers om de eventuele psychologische impact van het terugkeren op de werkvloer te onderzoeken. Hoewel deze studie plaatsvond onder een steekproef van ruim 1,300 (non-essentiële) werknemers in China, biedt de studie belangrijke inzichten voor werkgevers wereldwijd. Het hoofddoel van de studie was te onderzoeken of en in welke mate een terugkeer op de werkvloer een psychologische impact heeft op werknemers en welke preventieve strategieën de meest positieve invloed hebben op het voorkomen en/of reduceren van deze psychologische impact.
De studie
Ruim 1,300 werknemers, niet behorende tot de essentiële beroepsgroepen, werd gevraagd deel te nemen aan een onderzoek dat volledig online plaatsvond. Tijdens het onderzoek werd hen gevraagd een vragenlijst te voltooien. De psychologische impact van de pandemie en de terugkeer
op de werkvloer werd gemeten door middel van een aantal vragen en stellingen in de context van posttraumatisch stressstoornis. Het mentale welzijn van deze werknemers werd in kaart gebracht door een serie vragen en stellingen waarmee de onderzoekers in staat waren om depressie, rusteloosheid, stress en insomnia te meten. Daarnaast werden de volgende demografische factoren in kaart gebracht: leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, huishouden, aantal kinderen en relatiestatus gemeten, evenals data betreffende type functie, fulltime/parttime contract en de duur van de periode dat men thuis heeft gewerkt alvorens teruggekeerd op de werkvloer.
De resultaten
Van de 1,300 deelnemers, voltooiden er 673 de vragenlijst in zijn geheel. 53 (7.9%) van deze deelnemers rapporteerden een score van 18 tot 23 wat betreft een posttraumatische stressstoornis als gevolg van de pandemie, dat wat inhield dat zij op klinisch niveau inderdaad leiden aan deze stoornis. 73 van de deelnemers rapporteerden een score van 24 of hoger, wat een bijna zekere stoornis representeert. Ongeveer 3,8% van de deelnemers rapporteerden symptomen van ernstige rusteloosheid en 2,3% rapporteerden te leiden onder ernstige, klinische, symptomen van depressie, stress en insomnia. De onderzoekers vonden geen verschil wat betreft bovengenoemde symptomen en type functie. Ongeveer 95% van de deelnemers rapporteerden dat werkgevers preventieve acties ondernamen om verspreiding van het virus in te dammen, zoals het beschikbaar stellen van mondkapjes, het verzorgen van voldoende en goedwerkende ventilatie, het meer dan normaal reinigen van werkplekken en het beschikbaar stellen van alcoholgel. De meest zorgwekkende en klinisch significante symptomen van depressie, rusteloosheid, slapeloosheid, stress en posttraumatische stressstoornis werden gerapporteerd onder de 5% werknemers die aangaven dat er vanuit de werkgever nauwelijks tot geen preventieve maatregelen werden getroffen om verspreiding van het virus tegen te gaan. Ook gaf deze groep aan significant banger te zijn voor blootstelling aan het virus dan de ruime meerderheid van de steekproef, evenals rapporteerden zij nauwelijks enige vorm betrokkenheid en bewustwording wat betreft mogelijk verspreidingsgevaar vanuit de werkgever te ervaren. Wat betreft demografische factoren, viel het op dat deze, kwetsbare, groep werknemers vooral bestond uit getrouwde vrouwelijk werknemers met kinderen die beschikten over een hoger opleidingsniveau dan gemiddeld.
Voorkom psychologische impact
Iedere werknemers telt, ondanks dat het virus en de terugkeer op de werkvloer een serieuze psychologische impact heeft op een klein percentage van de (ondervraagde) werknemers, is ieder percentage, hoe klein dan ook, te veel. Volgens de onderzoekers kunnen werkgevers deze psychologische impact voorkomen of verminderen door preventieve maatregelen duidelijk te integreren op de werkvloer.
Communiceer over maatregelen
Communiceer met uw medewerkers welke maatregelen u treft en waarom u deze treft. Het is belangrijk dat u uw werknemers zoveel mogelijk geruststelt. Volgens de onderzoekers doet u dit niet alleen door de wettelijk verplichte preventieve maatregelen door te voeren op de werkvloer, maar vooral door net een stapje verder te gaan. Volgens de onderzoekers kan dit door extra maatregelen te treffen, maar vooral door regelmatig met uw werknemers te communiceren.
Toon empathie
Verplaats uzelf in de psyche van uw werknemers, vooral in de psyche van mentaal kwetsbare werknemers. Toon empathie, juist zij hebben nu het gevoel nodig dat u voor hen bent, niet alleen als werkgever, maar vooral als mens.
Ontwikkel twee interventies
Als laatste opperen de onderzoekers om twee interventies te ontwikkelen. Een eerste, algemene, interventie voor werknemers die geen extra aandacht nodig hebben. Middels een interventie kunt u hen simpelweg informeren over de preventieve maatregelen die heeft getroffen. Voor een tweede groep werknemers, de mentaal kwetsbare werknemers, zou u moeten overwegen om een interventie te ontwikkelen die niet alleen informeert, maar vooral ondersteunt op mentaal gebied. Door een relatief eenvoudige vragenlijst die stellingen en vragen bevat omtrent depressie, rusteloosheid en slapeloosheid, kunt u achterhalen welke van uw werknemers behoefte kunnen hebben aan extra, geruststellende informatie.
Dr. Elroy Boers is als onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Montreal. Zijn onderzoek richt zich op het mentaal welzijn van mensen in de hedendaagse maatschappij. Daarnaast is hij de medegrondlegger van wetenschappelijk adviesbureau Science for Strategy.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.