In het vorige COVID-19 gerelateerde blog besprak ik een wetenschappelijke studie waarin 5393 zorgverleners aan een online vragenlijst werden onderworpen met als doel in kaart te brengen in welke mate zij, als gevolg van het nieuwe Coronavirus, leiden aan symptomen van depressie, angstaanvallen en slapeloosheid. De resultaten lieten zien dat een aanzienlijk aandeel van zorgmedewerkers te kampen heeft met symptomen van depressie en slapeloosheid en, hetzij in mindere mate, met angstaanvallen. Deze zorgwekkende bevindingen leidden ertoe dat andere wetenschappers besloten te onderzoeken hoe we, in deze bijzondere tijd, de mentale toestand van zorgmedewerkers kunnen bevorderen door middel van een online psychologische interventie. In dit blog worden de resultaten van deze studie besproken.
Hulp vanuit China
Om een positieve bijdrage te leveren aan de mentale gezondheid van zorgmedewerkers die voornamelijk worden ingezet om slachtoffers van het Coronavirus te begeleiden en te helpen, reikten enkele wetenschappers uit naar medewerkers van enkele grote ziekenhuizen in China, waaronder twee ziekenhuizen in ‘Corona-stad-van-oorsprong’ Wuhan. Door middel van semigestructureerde interviews die online plaatsvonden, probeerden onderzoekers te achterhalen hoe zorgmedewerkers van deze ziekenhuizen, in het heetst van de strijd, letterlijk en figuurlijk het hoofd koel hielden. Deze inzichten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de zorgsituatie in Nederland, met name ter bescherming van de mentale gezondheid van onze zorgmedewerkers, en als gevolg het in stand houden of zelfs het verbeteren van huidige zorgverlening in de context van het Coronavirus.
Een psychologisch plan
Naast het feit dat de eerdergenoemde Chinese ziekenhuizen alles-op-alles zetten om Coronavirus slachtoffers van de juist zorg te voorzien, kregen bestuurders en leidinggevenden al snel in de gaten dat de ontstane chaos een negatieve impact had op de mentale gezondheid van de zorgmedewerkers. Dit geconcludeerd te hebben, bundelden de ziekenhuizen de krachten en ontwikkelden gezamenlijk een psychologisch interventie plan. Ofwel, een plan dat mentale klachten onder zorgmedewerkers moest helpen terugdringen en zoveel mogelijk moest zien te voorkomen. Drie onderwerpen vormden de kern van dit plan:
- Het realiseren van een team van specialisten op het gebied van mentale gezondheid, met als doel om zorgmedewerkers te voorzien van onlinecursussen over hoe om te gaan met psychologische problemen en een verminderde mentale gezondheid.
- Het introduceren van een team van callcentermedewerkers, in staat om zorgmedewerkers de nodige ondersteuning op afstand te bieden.
- Het ontwikkelen en verstrekken van psychologische interventies in de vorm van groepsactiviteiten met als hoofddoel stress te ventileren.
Vrijwel onmiddellijk werd bevonden dat het laatste onderwerp geen kans van slagen had. Zorgmedewerkers weigerden deel te nemen aan dergelijke interventies. Daarnaast vond men dat, over het algemeen, zorgmedewerkers hoogoplopende irritaties ondervonden, weigerden om regelmatig te rusten en tekenen van verminderde psychologische weerbaarheid vertoonden. Ondanks deze zorgwekkende bevindingen, weigerden de zorgmedewerkers deelname aan de interventies. Nader onderzoek onder 14 zorgmedewerkers vond dat een kans op besmetting geen belemmering vormde voor deelname. De medewerkers gaven vooral aan behoefte te hebben aan kennis over hoe effectiever om te gaan met patiënten die quarantaine weigerden. Daarnaast gaven de zorgmedewerkers aan eveneens behoefte te hebben aan een interventie waarin hen werd verteld hoe om te gaan met patiënten die plotseling angstaanvallen en andere emotionele problemen vertoonden.
Psychologische training in geval van nood
Op basis van bovengenoemde inzichten werd een interventie ontwikkeld en in de praktijk gebracht. Allereerst, werd voor medewerkers een persoonlijke ruimte gecreëerd waarin zij zich individueel terug konden trekken om rust te nemen en/of in contact te treden met familie. Deze ruimten waren voorzien van camera’s, zodat medewerkers in visueel contact met familie konden treden. Daarnaast werden de medewerkers voorzien van een ‘on-the-job’ training over hoe om te gaan met patiënten die emotionele problemen vertonen, alsmede hoe effectiever om te gaan met psychiatrische patiënten. In het verlengde hiervan, verdubbelden de ziekenhuizen het aantal beveiligingsmedewerkers, hetgeen een positief effect had op de gemoedstoestand van zorgmedewerkers. Ook werd zorgmedewerkers verplicht om bijeenkomsten en trainingen bij te wonen waarmee zij getraind werden hoe zich vaker te ontspannen om stress te reduceren. Een andere maatregel was dat psychologen regelmatig de werkvloer bezochten om een luisterend oor te bieden aan zorgmedewerkers. Al deze maatregelen hebben volgens de ziekenhuizen een belangrijke bijdrage geleverd aan het mentale welzijn van zorgmedewerkers en hiermee aan de kwaliteit van geleverde zorg. Volgens de onderzoekers heeft het bieden van psychologische hulpverlening aan eerstelijns zorgmedewerkers een indirecte, maar belangrijke, bijdrage geleverd aan bestrijden van het Coronavirus in China.
Dr. Elroy Boers is als onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Montreal. Zijn onderzoek richt zich op het mentaal welzijn van mensen in de hedendaagse maatschappij. Daarnaast is hij de medegrondlegger van wetenschappelijk adviesbureau Science for Strategy.
Lees ook
Opinie COVID-19: Wat een (mentale) toestand!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.